Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 22 av 1682

Forskning och utveckling kategorier

Musik i teori och praktik

26 mars
Hur förhåller sig teori och praktik till varandra i musikundervisningen? Det är det övergripande temat för en ny doktorsavhandling av Karin Bohman vid Umeå universitet.

Alarmerande låg kunskap om ekonomi bland dagens unga

26 mars
Att det finns en stark koppling mellan ekonomiska problem och psykisk ohälsa är känt. Nu visar en ny studie från Institutionen för psykologi i Lund att endast var femte ung vuxen svarar alla rätt på tre grundläggande frågor om inflation, ränta och riskdiversifiering. Samtidigt blir de allt mer skuldsatta. Det är en högst oroväckande utveckling…
Forskning och utveckling kategorier

Hittar nya vägar för musiken i förskolan 

22 mars
Målet med Klang – musik i förskola, ett samarbete mellan förskoleförvaltningen och Malmö universitet, är att visa på möjligheter att arbeta med musik i förskolan; utifrån de olika läroplansmålen men kanske framför allt utifrån musikens egenvärde. Projektet vill också fördjupa samarbetet mellan forskning och profession. 
Forskning och utveckling kategorier

”Låt leken vara med!”

22 mars
Som kognitionsvetare är Peter Gärdenfors expert på hjärnan och hur den fungerar – men det är kroppens behov han lyfter fram. ”Är kroppen med så lär du dig bättre”, säger han. ”Men skolans struktur begränsar motivationen.”