Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 211 av 1689

Forskning och utveckling kategorier

Vilka lässtrategier fungerar i naturvetenskapliga ämnen för elever med svenska som andraspråk?

2022-03-09
Lärare på Pauliskolan upplevde att många elever hade svårt att läsa och och ta till sig innehållet i läromedlen i kemi och andra naturvetenskapliga ämnen. Nu har resultaten från deras forsknings- och utvecklingsprojekt publicerats i syntesen från Lärarnas skolutvecklingskonferens och du hittar texten i temabloggen Lärdomar från Malmö.
Forskning och utveckling kategorier

Trygghet och relationer i förskolan

2022-03-08
För att skapa en positiv och trygg introduktion behöver vi bra strategier. Vi behöver kunskap om anknytning och relationskapande och vi behöver vara eniga i våra arbetslag, tänka tillsammans kring strategier och förhållningssätt. Det skriver Josefin Malm och Sofie Källhage är båda leg. förskollärare och pedagogistor.
Forskning och utveckling kategorier

”Vi behöver förändra matematikundervisningen”

2022-03-08
En matematikundervisning som engagerar, utvecklar och fungerar för alla elever. Det är vad matematiklärarna Ann-Sofie Berg och Maria Lindholm strävar efter. De har länge funderat över varför svenska elever visar sämre resultat i matematik än elever i andra länder. För att ta reda på mer deltog de i en forskningsstudie vid Luleå Universitet vilket resulterade…