With more students relying on technology tools than ever before, educators face the increasingly important challenge of helping them identify what’s fact-based and credible, and what’s not.
En uppföljande enkätstudie till undersökningen Lärares planering och efterarbete av lektioner: Infrastrukturer för kollegialt samarbete och forskningssamverkan. (pdf)
Redan vid ett års ålder kan man upptäcka tecken på allvarligt utåtagerande beteende hos barn. När barnet blir äldre kan aggressiviteten leda till stora problem. Med tidiga insatser har man en chans att vända utvecklingen.
Nu när skoldebatten äntligen blivit mer verklighetsförankrad måste fler utbildningsforskare delta i den: axla er roll, ta ert ansvar och kommunicera mer med allmänheten och i fler kanaler. Det skriver Gunnlaugur Magnússon, docent i pedagogik vid Uppsala universitet och forskare vid Universitetet i Oslo.
Det pågående kriget i Ukraina har återigen satt fokus på frågor som rör desinformation, fake news och vikten av källkritik. Kajsa Falasca forskar kring politisk kommunikation i det moderna medielandskapet och anlitas flitigt av olika medier.
Att arbeta enskilt med varje förskola var inte att tänka på för Karlskogas fyra specialpedagoger. Istället har de involverat alla 27 förskolor för att stärka det förebyggande och främjande arbetet i kommunen.
Anna Westman Swantesson är podcastproducent på Läraren och producerar bland annat Förskolan-podden och Lärarrådet-podden. Här bjuder hon på några tips för dig som vill starta en egen podd.
PISA er den undersøkelsen som er mest omfattende på temaet læringsmiljø i skolen, mens Elevundersøkelsen i liten grad undersøker elevenes opplevelse av hva skolen gjør for å skape et godt læringsmiljø, slår forskere ved NTNU fast.
Kombinationen av teori och praktik upplevs ibland som ett dilemma för lärare i praktisk-estetiska ämnen. Carolina DiMarias elever gör aldrig skriftliga inlämningsuppgifter. De får visa sina kunskaper på andra sätt.