Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 197 av 1687

Likvärdig utbildning med fjärr- och distansutbildning - Slutrapport från FoU-programmet DigiLi

2022-03-29
Under tre års tid har lärare och skolledare på olika nivåer hos åtta olika skolhuvudmän runt om i Sverige och på Åland, arbetat tillsammans med forskare för att utforska och utveckla kunskap om fjärr- och distansundervisning. Syftet har varit att stärka lärares och ledningspersoners förmåga att planera, organisera och genomföra undervisning med hjälp av digital…

Fjärr- och distansundervisning för en mer likvärdig skola

2022-03-29
Digital teknik ger stora möjligheter både i samhället och i skolan förutsatt att det finns en strategisk tanke om vad man vill åstadkomma. Frågan är inte om den ska användas i undervisningen utan snarare när, till vad och hur för att på bästa sätt stödja elevernas kunskapsutveckling. Dessa frågor har varit i fokus för Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Digitala lärmiljöer – likvärdig utbildning…
Forskning och utveckling kategorier

Går det att individualisera undervisningen i matematik med hjälp av blickspårning?

2022-03-29
En av de största utmaningarna inom skolan är att individualisera undervisningen för att möta alla elever på den nivå där de befinner sig. Osama Abbas är lärare på Elinebergsskolan i Helsingborg och initiativtagare till ett projekt där han vill undersöka om blickspårningsteknik kan hjälpa till med att bättre förstå elevers informationshämtning. Testet genomförs i ämnet…
Forskning och utveckling kategorier

Språk, skrivande och demokrati

2022-03-28
Språk är ett centralt redskap för att vara del i vårt samhälle, för möjligheten att ta del av andras tankar och åsikter och delge andra, i såväl vår närmiljö som i större globala sammanhang. Och det är just det som driver Carina Hermansson, blivande professor inom pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås.