Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 180 av 1686

Forskning och utveckling kategorier

Forsker: Skal forældre virkelig bruge fire-fem fridage om året på skolearrangementer?

2022-05-18
’Det grænseløse forældreskab’ hedder en ny bog af sociolog Maria Ørskov Akselvoll, som tidligere har skrevet ph.d. om skole-hjemsamarbejde. Hun opfordrer til, at man ser på, om de mange, mange forældrearrangementer virkelig gavner eleverne og opfordrer til, at lærernes tager kontrollen tilbage.
Forskning och utveckling kategorier

Tidigare erfarenhet avgörande för rektorsutbildning

2022-05-17
Rektorer med ett organisatoriskt förhållningssätt till arbetet och tidigare erfarenhet av ledarskap vidareutvecklas genom att delta i rektorsprogrammet. Däremot lyckas inte programmet engagera deltagare som saknar erfarenhet eller som har en annan syn på rektorsrollen. Det framgår av en ny avhandling vid Göteborgs universitet.

Tidigare erfarenhet avgörande för rektorsutbildning

2022-05-17
Rektorer med ett organisatoriskt förhållningssätt till arbetet och tidigare erfarenhet av ledarskap vidareutvecklas genom att delta i rektorsprogrammet. Däremot lyckas inte programmet engagera deltagare som saknar erfarenhet eller som har en annan syn på rektorsrollen. Det framgår av en ny avhandling vid Göteborgs universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Associations Between Social-Emotional and Language Development in Preschool Children. Results from a Study Testing the Rationale for an Intervention

2022-05-16
The aim of the present study was to investigate the associations between social-emotional and language development in a sample of 3–5-year-old children in community-based early childhood education and care (N = 90). The results showed that language development was linked to the children’s social-emotional development and theory of mind ability.
Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor

What makes teachers stay? A cross-sectional exploration of the individual and contextual factors associated with teacher retention in Sweden.

2022-05-16
This cross-sectional study aimed to identify individual and contextual factors associated with Swedish teachers' intention to remain in the profession. The findings showed that teachers' intention to remain in the profession is mainly explained by individual factors, predominantly by teachers’ perceived health state, work motivation and collegial support.