Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 175 av 1686

Elevers egna strategier döljer deras lärande för lärarna

2022-06-09
Elevers egna sätt att använda digital teknik och mobiltelefoner riskerar att göra det svårare för lärare att bedöma hur de klarar skolan och att identifiera deras behov av stöd. Det visar en artikel från Mittuniversitetet som publicerats i den internationella tidskriften ”Educational Review”.

Forskaren vid Mittuniversitet i Sundsvall: Detta fick eleverna tillbaka till skolan

2022-06-08
Vad är det som gör att en elev som älskat att gå i skolan slutar att göra det? För första gången har en svensk studie tagit reda på hur elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar upplever omfattande och lång skolfrånvaro.

Elever navigerar mellan undervisning och sociala medier i klassrummet

2022-06-07
Elever som har sina smarttelefoner påslagna under lektionstid anstränger sig aktivt för att anpassa funktionerna i applikationerna och sättet de använder dem på till den pågående undervisningen. Applikationerna blir en del av klassrummet då eleverna använder dem för att kommunicera med varandra under lektionstid. Det är slutsatserna av en unik undersökning vid Åbo Akademi som…

Researchers looked at how early STEM stereotypes begin for kids. They found them every step of the way

2022-06-03
Stereotypes about gender in STEM start early and are often set by age 8, according to a study from researchers at the University of Houston and the University of Washington. Researchers found that girls' interest in STEM subjects was more of a factor than perceived ability in the subjects.
Forskning och utveckling kategorier

How do you find a gifted child?

2022-06-03
Teachers' individual judgment calls may result in different students being identified as gifted, according to a study by Karen Rambo-Hernandez, an associate professor of education at Texas A&M University. Findings showed that despite receiving the same training, teachers were inclined to make gifted determinations differently - with almost no overlap.