Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1656 av 1682

Virtuella laboratorier – nya miljöer för lärande

2012-05-11
Med hjälp av vetenskapliga data kan elever arbeta med experiment som är giltiga trots att de sker i virtuell miljö, visar forskning från Göteborgs universitet. – Det är ett snabbt, säkert och billigt arbetssätt, fjärran från dyra och ibland farliga labbsalar i skolmiljön, säger universitetslektor Annika Lantz-Andersson.
Forskning och utveckling kategorier

Kunskap om barn och ungdomar med hörselnedsättning saknas

2012-05-10
Många kommuner saknar kunskap om i vilka förskolor och skolor i kommunen hörselskadade barn och elever finns, och dessa barn och ungdomar får inte alltid det stöd de behöver. Det visar rapporten "Information, kompetens och samarbete gör skillnad för barn och ungdomar med hörselnedsättning". Läs hela rapporten här (pdf).

Studenter får allt mer ansvar för sin utbildning

2012-05-09
Mindre undervisningstid och tillgång till ny teknik och information gör att dagens studenter får ett allt större ansvar för att bestämma utbildningarnas innehåll. Peter Bergström har i sin avhandling följt och intervjuat lärare och studenter i två teknikrika och nätbaserade utbildningar.

Kan datorspel utvecklas till bedömningsinstrument?

2012-05-09
I många länder pågår arbetet med att förbättra utvärderingssystem för bedömningar av elevernas kunskaper. Den amerikanska organisationen Educational Testing Service (ETS) har utlyst en tävling om hur datorspel kan användas för att utvärdera elevernas matematikkunnande.

Sjundeklassare får forska på sommarlovet

2012-05-08
Nyfikna sjundeklassare får chansen att forska och experimentera sista veckan på sommarlovet i Umeå. – Tanken med forskarlägret är att ungdomar ska få chansen att upptäcka hur intressant och spännande det är med forskning, säger Karolina Broman som är projektledare.

Tjejer i nian mår sämst på högstadiet

2012-05-08
Mer än hälften av högstadieeleverna är stressade på grund av skolarbetet, och en tredjedel har regelbundet ont i huvudet. Det visar Karina Nygren vid Umeå universitet, som baserar sina resultat på siffror från Umeå-regionen.