Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1655 av 1682

De dansar loss sin kreativitet

2012-05-16
Det kunde vara ett disko för mellanstadieelever. Men det är ett hjärnexperiment. Uppe på scenen står Peter Österberg, doktorand i psykologi, med mikrofon i hand. Han ska berätta för eleverna att det händer något med människors känslor, eller emotioner som han säger, när man dansar.

Prov hjälper hjärnan jobba

2012-05-16
På Örnässkolan i Luleå ger lärarna eleverna samma prov flera gånger. Inte för att bedöma dem utan för att de ska lära sig bättre. Helt enligt den senaste hjärnforskningen.

Läkare varnar för övertro på diagnoser

2012-05-16
Skolans personal måste själv få avgöra vilka elever som ska få särskilt stöd. Det anser Anna Lundh, Överläkare inom barn- och ungdomspsykiatrin i Stockholms läns landsting och studierektor för specialistutbildningen i barn- och ungdomspsykiatri.

Hjärnan – ett pedagogiskt slagfält

2012-05-16
Varför bryr sig inte skolan om att många repetitioner som sker under lång tid förbättrar inlärningen? Vet man ens om det? — Det finns väldigt mycket basal kunskap om hjärnan och inlärningen som har direkta konsekvenser för hur man bör bedriva undervisning, säger Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska institutet.