Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1654 av 1682

Tre uppskattade lärare fick guldäpplet

2012-05-24
Studentkåren vid Högskolan i Skövde delar varje år ut utmärkelsen Guldäpplet till lärare som håller hög kvalitet i sin undervisning och är lyhörda för studenternas idéer. Guldäpplena för 2012 gick till lärarna Anette Lundin, Birgitta Lindström och Erik Gustafsson.

Stora skillnader i högskolestarten

2012-05-24
Andelen högskolestudenter med utländsk bakgrund har ökat under den senaste tioårsperioden. Men sett till hur stor andel av 25-åringarna som börjat studera finns det stora skillnader bland studenter med svensk respektive utländsk bakgrund, visar nya siffror från Högskoleverket och SCB.

1 000 pedagoger bildar nätverk

2012-05-24
Utbildningen Småbarnspedagogik vid Karlstads universitet har blivit en succé, drygt 1 000 pedagoger är med i regionens nätverk. – Det är helt unikt och fantastiskt roligt, säger projektledaren Inga-Lill Emilsson. Läs mer i senaste numret av Karlstads universitets tidskrift Magasinet (sida 12-15).

Samarbete ska ge landets bästa lärarutbildning

2012-05-24
Stockholms universitet och Umeå universitet startar ett nytt samarbetsprojekt. Målet är att kunna erbjuda studenterna landets bästa lärarutbildningar. Projektet bygger på att universiteten granskar varandras arbetssätt och resultat genom så kallad ”peer-review”.

Brist på kunskap om nyanlända

2012-05-23
Nyanlända elevers första tid är avgörande för deras fortsatta framgång i den svenska skolan. Men introduktionsundervisningen skiljer sig mycket åt mellan olika skolor och man vet väldigt lite om vad som fungerar. Nu ska ett brett upplagt forskningsprojekt ge ökad kunskap.

Ett extra år i skolan förlängde livet

2012-05-21
En ny studie av forskare vid Centrum för forskning om ojämlikhet i hälsa och Institutet för social forskning visar att individer som gått i nioårig grundskola kan förväntas leva längre än de som gick i den äldre och kortare folkskolan.

Dataspel får tredjeklassare att fatta matte

2012-05-21
En vetenskaplig studie visar att mattespelet Rutiga Familjen kraftigt förbättrar tredjeklassares matematiska förståelse. Elever som spelar det tränar sin förmåga att resonera om matematiska problem och tänka ut strategier för att lösa dem.