Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1652 av 1682

Lektorer – ett slag i luften

2012-05-31
En stor satsning inom svensk skola håller på att kraschlanda. Det statliga initiativet att återinföra lektorer stöter nämligen överallt på patrull ute i kommunerna, skriver 21 lärare i en debattartikel.

Can teachers prevent academic entitlement?

2012-05-30
Researchers at James Madison University in Harrisonburg, Va., are studying ways to measure students' sense of academic entitlement, how it develops and what educators can do to minimize it, writes Sarah D. Sparks in this blog post.

Is teaching a science or an art?

2012-05-30
Cognitive scientist Daniel Willingham delves into the true nature of teaching and, in the video below, answers the question: “Is teaching a science or an art?” Even if the answer seems obvious to you, the video will teach you something nonethless.
Forskning och utveckling kategorier

Chans till nystart

2012-05-29
Att hoppa av gymnasiet innebär ofta en sorg. På Andra chansen i Uppsala får ungdomarna prata om det som gick fel och ta igen kunskapsluckor. Ofta upptäcker specialpedagog Monica Ahlberg att kunskapsluckorna härrör från de tidiga skolåren. Det behöver inte bero på att eleverna har specifika inlärningsproblem, utan kan ha att göra med andra saker.
Forskning och utveckling kategorier

Familjelyftet låter skolan ta plats

2012-05-29
Deltagare i Familjelyftet väljs ut av skolans elevhälsoteam. Det är elever som av olika anledningar presterar under sin förmåga och inte tillgodogör sig undervisningen. Det kan handla om hög frånvaro, koncentrationsproblem eller om elever som ofta hamnar i konflikter. Ofta har skolan tidigare satt in särskilda insatser som endast har haft begränsad effekt.