Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1651 av 1682

Lägesrapport Matematiklyftet

2012-06-06
Under läsåret 2012/13 genomförs en utprövningsomgång i Matematiklyftet. Ett trettiotal skolor deltar där lärarna som undervisar i matematik ges fortbildning i matematikdidaktik under perioden oktober - mars.

Få deltagare i forskarskolor för lärare

2012-06-05
Bara omkring hälften av deltagarna i forskarskolor för lärare planerar att fortsätta arbeta som lärare. Det har också varit mycket få deltagande lärare per kommun. Trots det är majoriteten av de inblandade i satsningen positiva. Det visar Högskoleverkets utvärdering av regeringens satsning på forskarskolor för lärare.

Ledningen för kommunala förskolor kartlagd

2012-06-04
Den nya skollagen från 2010 kommer att leda till färre ledningsnivåer, och det renodlade rektorskapet för förskolan kommer att försvinna. Det menar Maria Styf vid Umeå universitet som skrivit en avhandling om den kommunala förskolans ledningsstruktur.

Lärmiljöer i fokus

2012-06-01
Med hjälp av forskning kan vi ta reda på det som fungerar respektive inte fungerar i olika lärmiljöer, påpekade Peter C Lippman välkänd forskare inom ämnet lärmiljöer, i sin föreläsning på Studio Lärmiljö, en del av Framtidens lärande.

Studies examine why students have a hard time with math

2012-06-01
I am currently working with teachers and school leaders around the country to improve instruction so that all students will achieve. In every school, every content area, and every grade K–12, I hear from frustrated teachers about students who have given up even trying an assignment and “explain” that they just aren’t smart enough.