Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1649 av 1682

Fler kvinnliga professorer

2012-06-18
Antalet kvinnliga professorer fortsätter att öka på universiteten och högskolorna i Sverige, enligt Högskoleverket. År 1995 utgjorde kvinnorna åtta procent av professorskåren, i dag utgör de nära en fjärdedel, 23 procent.

Internationellt: How much does preschool matter?

2012-06-18
Preschool matters a lot. Particularly for low income kids. In Michigan, low income students with one year of preschool were found to do better in school than other low income kids, and positive effects of that early education were seen all the way through 12th grade.

Internationellt: Schools could measure student engagement

2012-06-14
The Bill & Melinda Gates Foundation is supporting an effort to test the effectiveness of biometric devices that determine whether students are engaged in lessons. The "engagement pedometers," are intended to help teachers more readily understand which students are paying attention.
Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor

Constitutive effects as a social accomplishment

2012-06-13
Det är allmänt vedertaget att prov får "oavsiktliga effekter", men vad som avses med "oavsiktlig" saknas det en djupare insikt om. Peter Dahler-Larsen har studerat vilken påverkan ett nationellt provsystem i Danska för invandrare får för den praktiska verksamheten i en skola i Danmark.

Classroom assessment and education

2012-06-13
I diskussionen om skärningspunkten mellan kvalitet och bedömning aktualiseras en viktig fråga - den om hur bedömning eftersträvar att stödja kvaliteten på utbildning, skriver Barbara Crossouard i en artikel som bland annat tar upp formativ bedömning i den skotska grundskolan.