Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1648 av 1682

Forskare tar tempen på toleransen

2012-06-21
Hur ser vi på muslimska friskolor och användning av niqab i skolan? Det är ett exempel på en fråga som forskare vid Stockholms universitet söker svar på inom ramen för forskningsprogrammet Accept Pluralism. Forskare från 14 EU-länder och Turkiet undersöker hur pass toleranta EU-länderna verkligen är.

Ökad digital kompetens bland lärarstudenter i Borås

2012-06-20
Institutionen för pedagogik på Högskolan i Borås har investerat i surfplattor för att lärarstudenterna ska ligga i framkant när det gäller digital teknik. Detta har resulterat i flera projekt kring e-läromedel, bland annat har studenterna fått skapa sina egna e-böcker.

Internationellt: Derfor er algebra så svært

2012-06-20
Norske elever ser på algebra som meningsløs manipulation af symboler, og har svært ved at forklare, hvorfor de laver udregninger, som de gør. Margrethe Naalsund, lektor ved læreruddannelsen på Universitetet for miljø- og biovidenskab i Norge, har i sin doktorgrad kortlagt, hvordan norske elever tænker, når de arbejder med algebra.  

Samverkan för livslångt lärande

2012-06-20
Encell, Nationellt kompetenscentrum för livslångt lärande vid Högskolan i Jönköping välkomnar Swedish Interactive Research Association (SIRA) som ny samarbetspartner.

Starkt stöd för forskningsmiljöer

2012-06-20
Forskningsmiljöerna inom Linnéstödet får starkt stöd av internationella utvärderare. Vetenskaplig nivå i världsklass, ökad effektivitet och stärkt jämställdhet är några av de positiva omdömena. År 2006 beviljades stöd till tjugo så kallade Linnémiljöer och åtta forskarskolor.

Bostonprojektet leder till inkludering

2012-06-19
Det ska vara tillåtet att vara annorlunda i skolan. Och enligt forskningen är det en framgångsfaktor – alla elever vinner på inkludering. Bostonprojektet är en utbildning som syftar till att utveckla och sprida ett inkluderande arbetssätt i skolan, där stor vikt läggs vid ledarskapet.

Förslag till förbättringar av doktoranders villkor

2012-06-19
Högskoleverket är positivt till Utbildningsdepartementets förslag om att minska användandet av utbildningsbidrag för doktorander från två till ett år. Utbildningsdepartementet vill att fler doktorander ska anställas så att de omfattas av samma sociala trygghetssystem som övriga anställda vid universitet och högskolor.