Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1644 av 1682

Klass påverkar barns kontakt med naturen

2012-08-24
Många föräldrar uttrycker oro för att deras barn är utomhus för lite. Men ny forskning från Göteborgs universitet visar att barn ofta har naturkontakt – på vilket sätt påverkas dock av barnets klassbakgrund.
Forskning och utveckling kategorier

Elever som är döva eller har en hörselnedsättning har svårare att nå de höga resultaten jämfört med övriga elever

2012-08-21
Som all utbildningsstatistik genom åren visat har föräldrarnas utbildningsnivå, elevernas kön och elevernas invandrarstatus stor betydelse för resultat i skolan, säger Ola Hendar. För elever som är döva eller hörselskadade har dessutom grad av hörselnedsättning, förekomst av andra funktionsnedsättningar, samt tillgång till tidigt språk stor betydelse för hur det går i skolan.

Forskare och skola i nära samarbete för att hjälpa ungdomar

2012-08-20
Psykologiforskare vid Örebro universitet arbetar sida vid sida med personalen på gymnasieskolan Lindeskolan i Lindesberg för att förebygga och åtgärda mobbning, frånvaro och stress bland skolans elever. Ungdomars sömn och motion hänger samman med hur de trivs i skolan visar forskningssamarbetet.

Karolinska Institutet på topp 100 i Shanghairankning

2012-08-20
Tre svenska lärosäten finns med bland de 100 främsta på den så kallade Shanghairankningen som görs vid Shanghai Jiao Tong University: Karolinska Institutet (plats 42), Uppsala universitet (plats 73) och Stockholms universitet (plats 81). Rankningen är en av de mest uppmärksammade i världen.

Vad främjar distansundervisning på nätet?

2012-08-20
Under tio år har det skett en kraftig ökning av studenter som läser på distans. Var femte student i Sverige läser i dag helt eller delvis på distans och via nätet. Universitetslektor Lisbeth Amhag intresserar sig för hur man ska öka kvaliteten på undervisningen i det nätbaserade lärandet.