Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1642 av 1682

Elever har stort intresse för naturvetenskap

2012-09-06
I skolan är elevernas ointresse för naturvetenskap och teknik ett problem, men eleverna tycker själva att de har ett stort intresse. Med det som utgångspunkt finns goda möjligheter att utveckla undervisningen, visar en ny avhandling från Linköpings universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Succé när skola valde bort särlösning

2012-09-04
Nossebro skola i Essunga kommun i Västergötland har fått mycket uppmärksamhet för sitt förändrade arbetssätt kring elever i behov av särskilt stöd. Åtgärderna ligger helt i linje med vad som föreskrivs i FN:s konvention om mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning.

Allt är matematik

2012-09-04
Marcus de Sautoy, professor i matematik vid Oxfords Universitet, har startat en ny webbsida med namnet "Everything is mathematical" i samarbete med tidningen The Times. Varje vecka presenteras ett nytt matematiskt problem.

Inkludering går att förena med hög måluppfyllelse

2012-09-04
Forskningsbaserat arbete utifrån gemensam tankestil, där inkludering är viktig del, har lett till den höga måluppfyllelsen för Nossebro skola i Essunga kommun i Västra Götaland. Detta enligt den första rapporteringen i en forskningsstudie av Elisabeth och Bengt Persson, båda vid Högskolan i Borås.

The Flipped Classroom – Så gör jag

2012-09-04
Läraren Daniel Barker berättar på sin blogg om hur han gick till väga när han "flippade" sitt klassrum. "Man kan säga att jag har gått från att vara i centrum, längst fram i klassrummet, till att nu finnas bland eleverna", skriver han.
Forskning och utveckling kategorier

DAMP, ADHD och DCD – ny studie om tio års debatt om diagnoser, neuropsykiatri och skolan

2012-09-03
Vad föregick det kraftigt ökande neuropsykiatriska diagnosticerandet av elever med inlärningsproblem och beteendestörningar i Sveriges skolor? En studie vid Göteborgs universitet redovisar bland annat den specifikt medicinska bild av grundskolan som framträder bland förespråkare och motståndare under kontroversen om DAMP.