Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1641 av 1682

Vem är den goda läraren?

2012-09-11
I den nya boken "Föreställningar om den goda läraren" presenterar Örebroforskare historiska och aktuella perspektiv på frågor kring dagens skola. Varför är vår bild av skola, lärare och lärarutbildning så negativ?

Att skärpa den praktiska blicken – handledares erfarenheter av försök att stärka kvalitet i VFU

2012-09-11
Kan lärarstudenter skärpa "den praktiska blicken" med metoder, designade för att ge handledarna skärpt förmåga att styra uppmärksamheten mot de praktiska och så kallade tysta delarna av det egna kunnandet? Det undersöker artikelförfattarna i denna artikel.

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) – En arena för lärarstudenter att utveckla sin ledarskapsförmåga

2012-09-06
Det går att läsa om ledarskap, men att utöva ledarskap måste tränas i praktiken. I en artikel om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) diskuterar och problematiserar artikelförfattarna hur lärarstudenters ledarskap kommer till uttryck och vad som påverkar möjligheterna att kunna utveckla ledarskap.

Internationellt: Study: Dumb Robots Cause Students To Learn More Quickly

2012-09-06
Students learn faster when learning from robots that make mistakes. The counter-intuitive study finds that Japanese children learn English quicker when they correct the intentional translation errors of a toy robot–exploiting a well-known fact among educators that students learn best when they help teach others. Robots that appeared to “learn” from the instruction of their human instructors…

Internationellt: Skolen er ikke problemet

2012-09-06
Vanskelige familieforhold er det største problemet når ungdommer dropper ut av videregående skole. Det kommer frem når ungdommer selv forklarer hvorfor de avbrøt skolegangen i en undersøkelse av Sidsel Natland ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).