Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1640 av 1682

Göran Svanelid om "The Big five"

2012-09-13
För snart ett år sedan publicerades hans artikel ”The Big 5” i Pedagogiska magasinet. Artikeln startade en lavin, skriver Göran Svanelid. Bland annat startades en Facebookgrupp där pedagoger inom förskola och skola diskuterade frågor som handlade om innehållet i artikeln.

"Visst ska vi satsa på eliten"

2012-09-13
Tre miljarder under 10 år vill regeringen satsa på elitforskning, enligt Jan Björklund. Curie har frågat Pam Fredman, rektor vid Göteborgs universitet, Kåre Bremer, rektor vid Stockholms universitet och Vetenskapsrådets generaldirektör Mille Millnert hur de ställer sig till detta.
Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor

Space and materiality in early childhood pedagogy – introductory notes

2012-09-13
Gunvor Løkken och Thomas Moser har använt sig av en mängd olika tekniker för datainsamling som bygger på etnografiska metoder för att forska om kulturer inom förskolan. Författarna har studerat olika aspekter av pedagogik och meningsskapande situationer genom användning av material och utrymme och de roller som aktörerna (lärare och barn) spelar i dem.

Tre barn återberättar. Struktursammanbindning i tal och skrift

2012-09-12
Att få berätta sagor och händelser av olika slag, och att lyssna till andra som berättar, ger barn möjlighet att utveckla språkfärdigheter som är betydelsefulla för lärande senare under skoltiden. Det skriver Åsa Wedin och Eva von Walter i sin artikel.

Att använda skönlitterära texter inom undervisningen i biologi och naturkunskap

2012-09-12
Vilka fördelar och nackdelar finns det med att läsa skönlitterära texter för elever som studerar gymnasieämnena biologi och naturkunskap? Denna undervisningsmetod diskuterar Roland Jakobsson i sin artikel.

Den sofistikerade instruktionen – datorspelens pedagogik

2012-09-12
Den här artikeln handlar om datorspelens pedagogik: Hur är den uppbyggd, vilka pedagogiska principer bygger den på och går det att överföra den till skolmiljöer? Finns det en pedagogisk innovation i spelen som i överförd mening skulle kunna få unga att sitta med sin matematikläxa i timmar varje dag?