Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1635 av 1683

Internationellt: Chinese educator suggests boys start school later than girls

2012-10-12
Boys should be permitted to start school one or two years later than girls, suggests Peking University professor Wu Bihu. Wu believes boys often are not mentally ready for school until age 7 or 8. While some agree that more flexibility is needed in the country's education system, some educators oppose the idea.

Peter Honeth: "Forskning behöver vara praxisnära"

2012-10-12
En fortsatt satsning på forskarskolor i kombination med de karriärtjänster som nu införs, samt pengar till en systematisk spridning av forskningen. Det är det centrala för utbildningsvetenskapens del i forskningspropositionen, enligt statssekreterare Peter Honeth.

Internationellt: 'Embodied Learning' Blends Movement, Computer Interaction

2012-10-11
A middle school in Pennsylvania is among six schools nationwide pioneering an instructional method known as "embodied learning," which seeks to engage students by blending their body movements with technology. The Situated Multimedia Arts Learning Lab - which focuses on instruction in core subjects - includes motion-capture cameras that record students' body movements.

"Regeringen ignorerar högre utbildning"

2012-10-11
Det finns en stark koppling mellan digital teknik och högre utbildning. Ändå väljer regeringen att inte nämna högskolan i sin digitala agenda, skriver rektorerna för Högskolan Dalarna, Högskolan på Gotland och Mittuniversitetet, i en debattartikel.

Musikens viktiga roll i förskolan tas inte på allvar

2012-10-10
Musik i förskolan har en viktig funktion och kan användas som ett redskap för så väl språkstimulans som social träning. Men musik är ett kunskapsområde som personalen allt för ofta väljer bort och inte vill ta ansvar för, visar Anna Ehrlins forskning.

Förskolan där orden flödar

2012-10-05
En språkvetare har skrivit ner vartenda ord han hört från personalen. Sedan har det diskuterats synonymer på förskolorna. Förhoppningen är att det ska gå bättre i skolan för barnen i Nynäshamn.

Disrupting the picture: Reflections on choices, resistance and consequences in a pre-study

2012-10-04
Eva Skåreus, universitetslektor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet, reflekterar i sin artikel över olika val hon gjorde och inte gjorde i sin förstudie. I sin forskning har hon undersökt frågor som behandlar lärarutbildningen i förhållande till yrkesidentitet, bilder, konstverk, kön och känslor.

From risk to resilience. The therapeutic ethos in youth education

2012-10-04
I Kristiina Brunilas artikel diskuteras effekterna av terapeutiska åtgärder inom utbildningen i Finland, ett fenomen som redan existerar i Europa, Kanada och USA.