Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1634 av 1683

Varför ska vi webbpublicera i skolan?

2012-10-16
Kunskap om hur man skriver bra texter för webben, vad som gäller för upphovsrätt och källkritik är kompetenser som kommer att vara allt viktigare i framtiden. Detta måste vi arbeta med i skolan, skriver Ingela Clarin på Bedömning för lärande.

Så påverkas språkförmågan av epilepsi

2012-10-16
Epilepsi är fortfarande en svårbehandlad sjukdom som påverkar hela personen och det dagliga livet. Unga patienter har ofta en nedsatt språklig förmåga, speciellt om de insjuknat som barn, visar forskning vid Linköpings universitet.

Keep a-knocking (but you can’t come in): The issue of passing by the gatekeeper and gaining linguistic access to qualitative research fields

2012-10-15
Begränsad tillgång till kvalitativ forskning är ett allt vanligare hinder inom både grundutbildning och forskarutbildning. Denna uppsats undersöker metoder som forskare, däribland studenter, använder för att få tillgång till datainsamling inom deras ämnesområden.

Nu finns det en genushandledning för grundskolan

2012-10-12
Vill du få tips om hur du som lärare undviker genusfällor i matematik? Eller i engelska? Nu finns det en genushandledning för lärare i grundskolan. Författare är genuspedagogen Anna Sundman Marknäs, som också är licentiand på Malmö högskola, och NO-läraren Björn Svensson. Läs mer och ladda ner handboken här.