Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1632 av 1683

Forskning och utveckling kategorier

Självskadebeteenden behöver inte tyda på svåra psykiska problem

2012-10-29
Många, nästan lika många killar som tjejer, har någon gång rispat, stuckit, skurit sig eller med kraft dunkat huvudet i väggen. Men man kan inte rakt av jämföra ungdomar som skadar sig själva med vuxna patienter inom psykiatrin som gör samma sak. Det krävs kunskap för att inte övertolka ungdomarnas beteende, menar Jonas Bjärehed, Lunds…
Forskning och utveckling kategorier

Synliggör de marginaliserade eleverna

2012-10-29
Trots skolans demokratiska ideal om en skola för alla tenderar särlösningar och särskilda undervisningsgrupper öka till antalet. En nyutkommen bok av Yvonne Karlsson, universitetslektor vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, klargör vilka möjligheter de marginaliserade själva har att påverka sin situation i en särskild undervisningsgrupp.

Positivt med undervisning utomhus

2012-10-29
Att lägga en del av skolans undervisning utomhus kan göra stor skillnad för inlärningen, till exempel när det gäller att tala främmande språk. Det visar den första svenska avhandlingen kring utepedagogik på högstadiet, som Emilia Fägerstam skrivit.

”Bjud in till dialog”

2012-10-29
Med öppna frågor får barnen berätta mer och lär sig språk och socialt samspel på köpet. Det säger samtalsforskaren Liv Gjems som forskar i förskolepedagogik vid norska Høgskolen i Vestfold.

Lika viktigt att kunna lyssna

2012-10-29
Att barn inte vill prata och berätta väcker ofta oro i onödan, anser Barbro Bruce, logoped och universitetslektor. Hon tycker att man borde fokusera mer på lyssnandet och språkförståelsen.

Rädsla låser in fantasin

2012-10-29
En stor del av skolkulturen bygger på fantasins fiender: skam, skuld, hot, måsten och rädsla, säger Åsa Falk-Lundqvist. – Därför är estetiska ämnen så viktiga. När människor får använda sina känslor och sin lekfullhet öppnas för fantasi och kreativitet.
Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor

When matter comes to matter – working pedagogically with junk materials

2012-10-24
Nina Odegards artikel fokuserar på skräpmaterial och hur det uppmuntrar barn att leka och bygga utan att behöva namnge, definiera eller märka konstruktioner. Artikeln behandlar också hur pedagogernas förväntningar kan störa denna kreativa och övergående process.

Jag, eleverna och The Big Five

2012-10-24
Jag har alltid varit noga med att försöka förstå läroplanen och kopplingen till det arbete eleverna gör i klassrummet oavsett undervisningens innehåll. Därför har det varit jobbigt att inse att jag inte riktigt förstod när jag trodde att jag gjorde det. Det skriver Marie Andersson på Bedömning för lärande.

Få spikar högskoleprovet

2012-10-24
Hösten 2011 klarade två män 160 av 160 uppgifter på högskoleprovet. Våren 2012 lyckades ingen spika provet. Sedan 1990 har bara nio personer klarat av alla uppgifterna. På lördag ska 51 305 anmälda personer skriva högskoleprovet.