Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1631 av 1683

Med fokus på förskolans språkmiljö

2012-10-31
Anette Sandberg är professor i pedagogik med inriktning mot förskolan vid Mälardalens Högskola. Tillsammans med projektdeltagare från Högskolan i Jönköping och Norrköpings universitet arbetar hon med studien Förskolan som barns språkmiljö, som finansieras av Vetenskapsrådet.

Nytt projekt om hur läroböcker i historia används

2012-10-31
Den tyska forskningsfinansiären Leibniz Association har beslutat att finansiera forskningsprojektet "Networking for the Practice Turn in Textbook Research: Comparative Classroom Studies in History Education". Projektet leds från Georg Eckert-institutet för internationell läroboksforskning i Braunschweig, Tyskland, och bygger på samarbete mellan forskargrupper i Tyskland, Sverige och Schweiz.

Forskning av lärare för lärare

2012-10-31
Forskning om skola och undervisning har ofta svårt att nå ut till dem det berör, lärarna. Med den vetskapen presenterar fjorton forskande lärare sin forskning för lärarkollegor i den nya antologin "Forskning för och av lärare. 14 ämnesdidaktiska studier i historia och samhällskunskap".

Stöd från rektor gör lärare mer positiva till IT

2012-10-31
Om skolledningen stödjer IT-utvecklingen blir lärarna mer positivt inställda till digitala medier i undervisningen. Det visar både en norsk och en engelsk undersökning. Det finns också ett samband mellan lägre betygsnivåer, skolans sociala kontext och hur lärare uppfattar fördelar med IT, visar den engelska studien.

Samtal som svetsar samman

2012-10-31
Kan en bebis vara ond? Har tjejer tuffa tatueringar och skulle en kille verkligen vilja ha ett hjärta på magen? Det är några funderingar som vädras när förskoleklassen i Norrtälje samlas till ett sokratiskt samtal.

De hittar språket med sin egen modell

2012-10-31
De har färre svensklektioner men mer svenska inom ramen för andra ämnen – och höga förväntningar på att eleverna kan lyckas. Dammhagskolan i Landskrona utgår från forskning när de tar ett helhetsgrepp i undervisningen i svenska och svenska som andraspråk.

Rätt nycklar låser upp texten

2012-10-31
Med strategier för läsförståelse blir eleverna bättre läsare. Det såg Laila Guvå i en learning study. Nu använder hon kunskaperna i sin undervisning.

Ökat intresse för filosofi

2012-10-31
Sokratiska samtal har tydlig effekt på språkutvecklingen, säger Ann Philgren, som skrivit en avhandling om metoden, föreläser och utbildar lärare.

Språkstudier får hjärnan att växa

2012-10-29
Vid Försvarets tolkskola lär sig unga rekryter ett nytt språk i ett rasande högt tempo. Genom att mäta deras hjärnor före och efter språkträning har en grupp forskare haft en nästan unik möjlighet att observera vad som händer med hjärnan när vi på kort tid lär oss ett nytt språk