Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1629 av 1683

Ovanligt med elevinflytande i gymnasieskolan

2012-11-08
Elever strävar sällan efter att få inflytande i skolan. Dessutom betonar innehåll och former i skolans undervisning framtida inflytande snarare än inflytande i den aktuella undervisningen, visar en ny avhandling av Per-Åke Rosvall.

Nya professorer vid Stockholms universitet

2012-11-07
Camilla Bardel anställs som professor i italienska och Thomas Johnen som professor i portugisiska, och Tina Overton anställs som gästprofessor vid Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik vid Stockholms universitet.

Ny rolle for bibliotekaren

2012-11-07
Når en bibliotekar går inn som medlem av en forskergruppe, gir det bedre litteratursøk og kildehenvisninger. Forskningsprosjektet "Barnehagens rom" ble ledet fra Høgskolen i Vestfold.

Sätter vetenskapligt ljus på montessoripedagogiken

2012-11-07
Montessoriundervisning ges vid mer än 600 grundskolor i Sverige och vid ett stort antal förskolor. En ny avhandling undersöker hur lärandet egentligen går till när barnen möter det speciella sinnestränande materiel som utmärker montessoripedagogiken.

Miljonbidrag till studie om forskande skola

2012-11-07
Tomas Kroksmark, professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan för lärande och kommunikation, har tilldelats 6,5 miljoner kronor från Vetenskapsrådet. Pengarna ska gå till forskningsprojektet "En skola på vetenskaplig grund - med forskande lärare".

Forskning av lärare för lärare

2012-11-06
Forskning om skola och undervisning har ofta svårt att nå ut till dem det berör, lärarna. Med den vetskapen presenterar 14 forskande lärare sin forskning för lärarkollegor i den nya antologin Forskning för och av lärare. 14 ämnesdidaktiska studier i historia och samhällskunskap.