Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1627 av 1683

Matte/NO-biennette ska inspirera förskolepedagoger och lärare

2012-11-16
Ännu en gång arrangerar Stockholms universitet Matte/NO-biennetten. Konferensen kommer gå av stapeln i Stockholm den 26 januari 2013. Inledningstalare är professor Hans Rosling, KI, som kommer tala om en faktabaserad världssyn. Över hundra talare är redo att presentera den senaste forskningen inom matematik- och NO-didaktik.

Motion sätter fart på hjärnan

2012-11-16
Flera forskningsresultat pekar på samma sak: Kondition, motorik och rörelse är viktigt för elevers förmåga att ta till sig teoretiska ämnen. Särskilt viktigt är det när det handlar om logiskt tänkande, som ämnet matematik baseras på.

Spännande forskning om språk och motivation

2012-11-16
Jag har tidigare uppmärksammat bristen på språkdidaktisk forskning i allmänhet och forskning som handlar om andra språk än engelska i synnerhet. Men nu har det hänt! Jörgen Tholin har läst Alastair Henrys avhandling om elevernas motivation och språk.

Stötta barnens lek med figurer

2012-11-16
Star wars, Blixten McQueen och Hello Kitty. Hänger du med i barns mediekultur? Stötta den moderna karaktärsleken tipsar forskare och förskollärare.

Rapport: Eu Kids Online

2012-11-14
Att barn tillbringar mycket tid på nätet behöver inte betyda att de har problem relaterade till sin internetanvändning. Det visar en ny rapport från det europeiska forskningsnätverket EU Kids Online, där man tittat på användning av internet i åldrarna 11-16 år. Läs hela rapporten här (pdf).

Att tidsbegränsa barns användande av internet löser inte problemet

2012-11-14
Att barn tillbringar mycket tid på nätet behöver inte betyda att de har problem relaterade till sin internetanvändning. Det visar en ny rapport från det europeiska forskningsnätverket EU Kids Online, där man tittat på användning av internet i åldrarna 11-16 år. En av forskarna bakom studien är Elza Dunkels, Umeå universitet.

Hur blir man matematisk?

2012-11-13
- Vi är redan matematiska och det vi gör är redan matematiskt. Det gäller bara att få syn på det. Det sade forskaren Anna Palmer i den workshop om matematik, genus och dans som Genusskolan.se anordnade på Skolforum.