Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1624 av 1683

Mat och kemi hör ihop

2012-11-27
Origo har pratat med tre personer som alla vill slå ett slag för kombinationen mat och kemi – var och en utifrån sin egen expertis.

Nya perspektiv på lektionen

2012-11-27
Daniel Barkers elever får genomgången i läxa. I klassrummet ägnas tiden åt diskussioner och problemlösning. Metoden kallas flipped classroom.
Åke Malmeling

Forskningssamtal utvecklar mötet med eleverna

2012-11-26
I Hjo kommun använder lärarna Skolportens forskningsartiklar som bränsle i gruppdiskussionerna för skolutveckling. – Det handlar om att bli aktiv utforskare och utvecklare av det egna hantverket i klassrummet, säger Åke Malmeling, utvecklingschef i Hjo kommun.

Montessoris miljö i ny avhandling

2012-11-26
I en ny avhandling av Eva-Maria Tebano Ahlquist behandlas Montessoriskolans fysiska miljö. Studien bygger på observationer där hon jämfört olika skolmiljöer, allt från förskola till grundskolans senare år, i både Sverige, Italien och USA.