Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1622 av 1683

Förtroendet för forskare ökar

2012-12-03
En stor majoritet av svenskarna har högt förtroende för forskare. Samtidigt minskar andelen som tror att forskningen kan bidra till att öka den ekonomiska tillväxten. Det visar VA:s opinionsundersökning VA-barometern.

Lärare lär kollegor om ny teknik

2012-11-30
Vid TeachMeet vid Högskolan Dalarna kunde lärarkollegor från hela regionen ta del av varandras erfarenheter när det gäller ny teknik i lärprocessen. Jan Magnusson, lärare från Gagnefs kommun, visade hur man kunde använda YouTube som redskap i undervisningen.

Varför är matte så svårt?

2012-11-30
I senaste numret av tidskriften Origo skriver Wiggo Kilborn om matematikundervisningens problem. Han efterlyser bland annat större variation och individuell anpassning i undervisningens ämnesinnehåll. En sådan individualisering kräver att läraren har goda didaktiska ämneskunskaper. 

Ny avhandling om mellanstadieelevers skrivande

2012-11-30
Elever behöver undervisning om texters helhet, för att lära sig att strukturera sin förståelse i skriven text. Det visar Ewa Bergh Nestlogs avhandling om hur elever i mellanstadiet och deras lärare utvecklar argumenterande och förklarande texter.

Trygghet går före inlärning

2012-11-30
De allra minsta barnen behöver inte stimuleras genom skolmässiga aktiviteter i förskolan. Fokus bör i stället ligga på anknytningsprocessen och på att ge barnen tid att känna sig trygga, enligt tre forskare.

Ny huvudsekreterare på Vetenskapsrådet

2012-11-29
"Jag är otroligt intresserad av forskningspolitik", säger Kerstin Sahlin, professor i företagsekonomi vid Uppsala universitet. Efter årsskiftet börjar hon som huvudsekreterare för humaniora och samhällsvetenskap vid Vetenskapsrådet.