Förskoleläraren Hanna Törnblom är "paddagog", hennes förstaklass i Ockelbo var nämligen en av de klasser som i somras valde att introducera iPad för eleverna. Hon berättar hur det togs emot av föräldrarna, hur det förändrar undervisningen och tipsar om bra appar för lågstadiebarn.
Det är inte självklart att hög forskarrörlighet gynnar vare sig forskarna själva eller forskningsläget i Sverige, skriver Louise Bringselius vid Lunds universitet.
Astrid Söderbergh Widding tillträder som rektor för Stockholms universitet – Sveriges största lärosäte. Universitetsvärlden går som en röd tråd genom filmvetaren Astrid Söderbergh Widdings yrkesliv, efter forskarstudier blev hon år 2000 professor i filmvetenskap i Stockholm.
Det nya metodmaterialet "Samspråk" ger förståelse och stöd i vår kommunikation tillsammans med barn med synnedsättning i kombination med ytterligare funktionsnedsättning. – I vårt arbete efterfrågas ofta någon form av dokumentation av våra kunskaper och erfarenheter. Därför valde vi att ta fram materialet, säger Ingrid Gustafsson, en av författarna.
I denna artikel har Britt Jakobson och Monica Axelsson undersökt vilka instruktioner lärare ger sina elever i naturvetenskapliga uppgifter. Det dominerande fokuset ligger på "att göra", vilket författarna menar skapar osäkerhet hos eleverna.
Lycka till! Den stora generationsväxlingen står för dörren. På Ringstorpsskolan i Helsingborg har skolledarnas mångåriga strategiska utvecklingsarbete lagt grunden för att det ska gå smidigt när de äldre lämnar och de yngre tar över.
Regeringens satsning på ”superpedagoger” har fått mycket kritik. Men de skolor som tagit emot stödet är nöjda. För dem innebär det en unik möjlighet till kollegialt lärande och kompetensutveckling.
Motstånd. Kickar. Blinda fläckar och framsteg. En ledare i mångkulturella miljöer får ständigt nya chanser att utveckla sig. Pirjo Lahdenperä, Sveriges första professor i interkulturell pedagogik, vet att det lönar sig.
Skolverket och Vetenskapsrådet har tillsammans finansierat forskningsöversikten ”Utvärdering i förskolan”. Syftet med rapporten är att redovisa olika sätt att tänka kring och genomföra utvärdering i förskolan. Läs rapporten här (pdf).
The way history is taught in schools focuses too much on rote memorization and does little to engage students, suggests Vicky Schippers, a volunteer tutor for underprivileged students.