Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1619 av 1699

Forskning lyfter skolvardagen

2013-02-06
Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. För att göra det till verklighet i skolans vardag behöver lärare och rektor ha en levande diskussion om vad begreppen konkret innebär och hur forskningen kan bidra till att utveckla undervisningen.
Forskning och utveckling kategorier

Elevers sociala svårigheter största utmaningen för specialpedagogiken

2013-02-05
Det är elevers sociala snarare än kunskapsmässiga skolsvårigheter som utgör skolans allra största utmaning, och det tycks vara kring detta område som mycket av den specialpedagogiska praktiken kretsar. Av en studie vid Göteborgs universitet framgår att lärare ägnar en hel del kraft åt att lindra de sociala riskmomenten i skolvardagen.

IKT ger mer tid att tala om matte

2013-02-04
Lärare behöver tid, fortbildning och en stöttande skolledning för att digitala verktyg ska bli de kraftfulla hjälpmedel de skulle kunna vara. Det säger Per Jönsson, professor i tillämpad matematik.

Internationellt: Dårligere karakterer ved mobbeskoler

2013-02-04
Elever på skoler med mye mobbing presterer i gjennomsnitt nesten en hel karakter lavere enn andre elever. – Vi mener det er veldig viktig med tiltak mot alle elever på skolen for å forebygge mobbing, sier Ida Frugård Strøm ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress, NKVTS.