Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1615 av 1683

Internationellt: How Can Teachers Prepare Kids for a Connected World?

2013-01-10
Educators are always striving to find ways to make curriculum relevant in students’ everyday lives. More and more teachers are using social media around lessons, allowing students to use their cell phones to do research and participate in class, and developing their curriculum around projects to ground learning around an activity.

Prov kan bli stöd i stället för dom

2013-01-10
Jag hyser misstänksamhet mot alltifrån den så kallade evidensrörelsen till stora jämförande kunskapsmätningar. Men för läraren och eleverna i en klass kan en nationell eller internationell jämförelse bli en aha-upplevelse, skriver Silwa Claesson, lektor i allmän didaktik och docent i pedagogik.

Internationellt: Barn lærer å lese i mange år

2013-01-10
Det tar lang tid å lære å lese. Professor Dagrun Skjelbred ved Høgskolen i Vestfold forsker på lese- og skriveopplæring. Hun peker på at læreren har flere verktøy hun kan ta i bruk for å finne ut hvor den enkelte eleven står.

Ungdomar och sex på nätet

2013-01-10
Pernilla Nigård har studerat hur ungdomar använder pornografi och hur de exponerar sig sexuellt på nätet. Hon presenterar sina resultat i en licentiatavhandling som läggs fram på Malmö högskola nästa vecka.