Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1613 av 1683

Utbildar sociala medier bättre än skolan?

2013-01-16
Sociala medier kan vara bättre på att utveckla ungdomar politiskt än skolan. Erik Andersson vid Örebro universitet har studerat hur ungdomar tillägnar sig politiska värderingar och färdigheter samt skapar utbildningssituationer i sociala medier.

Swedish – An updated school subject?

2013-01-16
Gamla traditioner har starkt påverkat den senaste läroplanen från 2011 när det gäller svenska och svenska som andraspråk. Det menar tre författare i en artikel i Education Inquiry. Traditionerna tenderar att fokusera på de formella aspekterna av språket, särskilt i de tidiga åren, och socio-politiska perspektiv på läsning och modersmålsundervisning är osynliga under de första åren i skolan.

Yngre lärare läser sällan romaner

2013-01-16
Var åttonde lärare under 40 har inte läst någon skönlitteratur alls det senaste året. En av tre läser max två böcker per år. Samtidigt går elevernas läsförmåga nedåt. Detta är något som oroar Gunilla Molloy, docent i svenska vid Stockholms universitet.

De dansar och smakar på verben

2013-01-15
Glöm gloslistor, grammatikplugg och fylla- i-övningar. Annette Gyllander, SFI-lärare och en av Sveriges 24 certifierade suggestopedilärare, menar att leken och fantasin är de viktigaste verktygen i språk-undervisningen.

Historieämnet står inför stora utmaningar

2013-01-14
Historieämnet står inför stora utmaningar i vår samtid och måste problematiseras och debatteras för att utvecklas. Det anser KG Hammarlund, en av redaktörerna till publikationen ”Historiedidaktik i Norden 9”, en lägesbeskrivning av historieämnet i de nordiska ländernas skolsystem.