Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1608 av 1683

Matematikprojekt med fokus på läsförståelse

2013-01-28
Är det speciellt att koppla samman matematik och läsförståelse? Kanske. Nödvändigt? Absolut. Kan eleven inte förstå problemet som ska lösas tränas inte någon matematik. Det skriver Carolin Juneberg som ingår i en grupp lärare som undervisar i årskurserna 7-9 på Hovåsskolan i Göteborg.

Internationellt: Slik blir barn med på notene

2013-01-28
Barn lærer noter best gjennom å øve og repetere, og ved å lære melodier, grep og noter utenat. – Man trenger saktens ikke lære noter for å bli en bra musiker, men notene er et nyttig redskap for å huske, lagre og kommunisere musikk, sier Hilde Blix ved Musikkonservatoriet.

Läs på högskola – när och var du vill

2013-01-26
Nästa generations lärande (NGL) innebär pedagogisk utveckling och förnyelse med hjälp och stöd av tekniska hjälpmedel. Högskolan Dalarnas vision är att vara ledande inom NGL 2015. Projektet "Fri fart, fri start" handlar om att anpassa sina studier helt till sin livssituation. Detta är något som enligt projektledaren Joakim Karlsson blir mer och mer vanligt.

Internationellt: How Math is Getting Its Groove Back

2013-01-25
Carrie Lewis and Kelly Steele’s fifth grade students slide and spin across the classroom floor, doing the hustle, the robot, and the running man. While it may look at first glance like goofing off, these students are actually dancing for a higher cause…math.

Studie: Skolan gynnar elever som drivs av oro

2013-01-24
Personligheten har nästan lika stor betydelse för vilka betyg en elev får som hur hög intelligenskvot eleven har - och skolan ser ut att gynna elever som drivs av ångest och plikt. Det visar en ny doktorsavhandling vid Lunds universitet.