Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1604 av 1683

IKT ger mer tid att tala om matte

2013-02-04
Lärare behöver tid, fortbildning och en stöttande skolledning för att digitala verktyg ska bli de kraftfulla hjälpmedel de skulle kunna vara. Det säger Per Jönsson, professor i tillämpad matematik.

Internationellt: Dårligere karakterer ved mobbeskoler

2013-02-04
Elever på skoler med mye mobbing presterer i gjennomsnitt nesten en hel karakter lavere enn andre elever. – Vi mener det er veldig viktig med tiltak mot alle elever på skolen for å forebygge mobbing, sier Ida Frugård Strøm ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress, NKVTS.

The Human Brain Project blir EU:s ”flaggskepp”

2013-02-04
EU har nyligen beslutat om så kallade flaggskeppsprojekt. Ett av projekten, The Human Brain Project, får över en miljard euro till forskning om hur hjärnan fungerar. Projektet leds delvis av Karolinska institutet men även forskare vid Stockholms universitet ingår i projektet.

En grön framtid väntar på Kunskapsgatan

2013-02-04
När Kunskapsgatan i veckan öppnar dörrarna för sitt nya tema, En grön framtid, väntar utmaningar i hållbar utveckling. Vad ska morgondagens fordon drivas av? Och är det möjligt för papper att leda ström? Kunskapsgatan är Karlstads universitets science center och vänder sig till högstadie- och gymnasieelever.

Betyg - bra, dåligt eller ingendera?

2013-02-04
I december fick landets sjätteklassare sina första betyg. Bra, dåligt – eller spelar det alls någon roll vid vilken ålder eleverna börjar få betyg? Forskarna är splittrade i frågan.

"Likvärdigt" har fått ny betydelse

2013-02-04
Det skolpolitiska nyckelordet likvärdighet har under åren fått en ny innebörd i Skolinspektionens rapporter. Från början syftade det på social rättvisa. Nu handlar det om individens rättigheter. – Det är en anpassning av begreppet så att det kan användas på en avreglerad skolmarknad, säger Linda Rönnberg, forskare vid Umeå universitet.
Forskning och utveckling kategorier

UR Samtiden – Varför lyssnar inte Kalle?

2013-02-04
Hur kan man förstå uppmärksamhetsproblem? Gordon Neufeld, utvecklingspsykolog och författare från Kanada, berättar om uppmärksamhetens anatomi, några vanliga uppmärksamhetsproblem, vilka naturliga förklaringar som kan finnas till add och adhd, och vad man kan göra för att hjälpa barn att växa ur problemen (webb-tv).
Forskning och utveckling kategorier

Adhd ger sämre tillgång till dator i skolan

2013-02-01
Elever med adhd använder dator mindre i skolarbetet än andra elever. Det visar en studie av forskare i arbetsterapi vid Linköpings universitet. – Det är oroväckande. För elever med adhd är datorn ett viktigt hjälpmedel som gör det lättare att fokusera på uppgiften och arbeta i sin egen takt, säger Vedrana Bolic, doktorand i arbetsterapi.

Vårt behov av orakel

2013-02-01
John Hattie är den senaste i raden av orakel som åberopas och som påstås sitta inne med lösningarna om hur vi ska lösa alla de problem som skolan brottas med, skriver Leif Mathiasson, chefredaktör för Chef & Ledarskap.