Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1603 av 1683

Metastudie pekar ut områden värda att utveckla

2013-02-06
Lärare som har höga förväntningar på samtliga elever och använder sig av en mångfald metoder för att nå så många elever som möjligt – dessa lärare lyckas mer effektivt med sin undervisning än andra, menar John Hattie, professor vid University of Melbourne, Australien, i stor metastudie.

Forskning lyfter skolvardagen

2013-02-06
Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. För att göra det till verklighet i skolans vardag behöver lärare och rektor ha en levande diskussion om vad begreppen konkret innebär och hur forskningen kan bidra till att utveckla undervisningen.
Forskning och utveckling kategorier

Elevers sociala svårigheter största utmaningen för specialpedagogiken

2013-02-05
Det är elevers sociala snarare än kunskapsmässiga skolsvårigheter som utgör skolans allra största utmaning, och det tycks vara kring detta område som mycket av den specialpedagogiska praktiken kretsar. Av en studie vid Göteborgs universitet framgår att lärare ägnar en hel del kraft åt att lindra de sociala riskmomenten i skolvardagen.