Högskolan i Gävle har fått tillstånd att utfärda licentiat- och doktorsexamen inom området utbildningsvetenskap. Beslutet fattades av Universitetskanslersämbetet (UKÄ).
Forskning, liksom förskolans läroplan, betonar betydelsen av social lek mellan barn. Både för att den gemensamma leken, i sin egen rätt, skänker barn glädje och mening men också för att den bidrar till barns utveckling, lärande och delaktighet.
En artikel och ett bokkapitel, om ögonstyrning av dator som hjälpmedel för barn med omfattande funktionsnedsättning, har doktorand Yu-Hsin Shiuh och professor Helena Hemmingsson, båda Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, nyligen fått publicerade. Du hittar den här.
Ny artikel ger uppdatering om funktionshinder och specialundervisning i Syrien - med redogörelse för den historiska utvecklingen av vad inbördeskrig och stora utmaningar inneburit för det specialpedagogiska fältet.
I detta voddavsnitt samtalar vi med Karin Bäckgren, som arbetar med teckenspråkstolkutbildning på Fellingsbro folkhögskola, om vad det innebär att vara teckenspråkstolk och vad tolkstudenterna får lära sig under sin utbildning. Vi samtalar också om tillgången till teckenspråkstolk och hur behovet ser ut framöver samt hur tolktjänsten fungerar idag. (webb-radio)
I sin avhandling har May-Britt Monsrud undersökt tvåspråkiga elevers språkfärdigheter med test på både deras första- och andraspråk. Hon konstaterar att den som kartlägger behöver ha kompetens inom tvåspråkighetsutveckling, kartläggning och specialpedagogik.
Språk och kommunikation är avgörande för lärande och social utveckling. Hur kan du som lärare se till att elever som har ett alternativt kommunikationssätt ges möjligheter att utveckla sitt språk?
I snart två år har ett projekt om språkutvecklande arbetssätt pågått på Hjortsbergsskolan i Falkenberg. Det har lett till att alla på skolan använder visuellt stöd mer, inte minst på fritidshemmen.