Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1598 av 1683

Rogivande start på skoldagen

2013-02-15
Mindfulness – flummigt eller rogivande för skolarbetet? Frågar ni eleverna i klass 6F i Askersund är svaret det sistnämnda. Många är redan nu säkra på att de gärna fortsätter med övningarna efter att det projekt som nu pågår är avslutat.

Norsk professor problematiserar Hatties "Visible Learning"

2013-02-15
John Hatties bok "Visible Learning" har väckt liv och rörelse i debatten om kvalitet och lärande i skolan. Svein Sjøberg, professor vid Universitetet i Oslo, vill med sin artikel diskutera och problematisera Hatties koncept om "vad som funkar" i skolan (pdf).

Bättre studieresultat med mentometer

2013-02-15
Genom att ställa frågor under föreläsningar och låta studenter svara anonymt kan undervisningen i realtid anpassas till gruppens kunskaper, vilket ger bättre resultat vid examination. Det visar ett av projekten inom nästa generations lärande (NGL)-programmet vid Högskolan Dalarna.

Neoliberal teacher preparation: Conceptualising a response in the US borderlands

2013-02-14
Nyliberal kapitalism har främjat en anda av konkurrens mellan skolor, lärare och elever, och i USA har det blivit allt vanligare att lärarutbildningarna hålls ansvariga för hur deras lärare inverkat på elevernas prestation, skriver Peter Farruggio och Michael D. Guerrero i denna artikel.

Mediating school inspection – Key dimensions and keywords in agency text production 2003–2010

2013-02-14
Denna artikel syftar till att öka förståelsen för den svenska skolinspektionen. Författarna analyserar hur skolinspektion skildras i texter som produceras av de ansvariga nationella myndigheterna, först av Skolverket och från år 2008 av Skolinspektionen. Resultaten tyder på att bland annat retoriken förändrades när ansvaret överfördes till Skolinspektionen.

Forskningen går inte att återupprepa

2013-02-14
Nästan nio av tio människor litar på forskare i Sverige. Men forskning blir alltmer komplex och en stor del av alla studier som publiceras är omöjliga att återupprepa. Det gör att resultaten blir mindre tillförlitliga.