Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1596 av 1683

Hon bloggar med eleverna

2013-02-18
Språkläraren Lisa Lönn Hopper använder bloggar i undervisningen. Hennes arbete har prisats och nu har hon börjat sprida metoden till kollegor. "Jag tror att eleverna anstränger sig lite mer eftersom det finns en stor värld därute som kan läsa deras arbeten. De lär sig också av att läsa och kommentera varandras texter", säger hon.

Analogier fördjupar elevers begreppsförståelse

2013-02-18
Varje person delar in världen i grundläggande kategorier och egenskaper. Det är viktigt att ta hänsyn till hur elever gör denna indelning för att förstå elevernas begreppsförståelse och hur de lär sig. Hur det går till när elevers förståelse av begrepp ändras har David Treagust, professor vid Curtin University i Australien, länge forskat om.

Upphovsrätt på högstadiet

2013-02-18
– Ungdomar lär sig inte alltid om upphovsrätten på egen hand, trots att de är ute på nätet. Därför är det viktigt att de får bra kunskaper genom undervisningen i skolan, säger Andreas Nordh, IT-pedagog vid Ekillaskolan i Märsta, vars högstadieklass vann Webbstjärnan 2012.

Mediekunnighet – en nyckelfråga för skolan

2013-02-18
– Sverige är ett av de mest uppkopplade länderna i världen. Trots detta är mediekunnighet ett starkt eftersatt område i skolans undervisning, konstaterar professor Ulla Carlsson, institutionschef på Nordicom vid Göteborgs universitet.

Barnen tar ansvar tidigt

2013-02-18
Rauni Karlsson har undersökt hur barn gestaltar demokrati i förskolan genom att ta ansvar, visa omsorg och respekt. Hon har också upptäckt skillnader mellan hur pojkar och flickor agerar.

Ettåringar tycker med hela kroppen

2013-02-18
På småbarnsavdelningen Wåga och Wilja i Enköping försöker förskollärarna bli mästare i att tolka kroppsspråk, följa barnens intressen och erbjuda många olika uttrycksformer. Men de är också ödmjuka inför utmaningen.