Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1593 av 1683

Språkportfolion gör kunskaperna synliga

2013-02-22
Att arbeta med den europeiska språkportfolion är ett sätt att synliggöra vilka språk elever kan och i vilka situationer de använder dem. – Den är ett bra medel för att nå mycket av det kursplanerna vill att vi ska göra, säger Roger Persson på Skolverket.

Hur gör små barn i förskolan?

2013-02-22
Boken "Anknytning i förskolan vikten av trygghet för lek och lärande" är inte ett ställningstagande om förskola är bra eller inte för små barn. Det är en presentation av teorier för att det ska kunna vara bra, menar Monica Nylund, förskollärare.

"Whenever I put a black jacket on, I get dandruff" – On metonymy as a device for constructive argumentation analysis

2013-02-21
Ju skarpare verktyg vi kan utrusta våra framtida lärare med, och därmed deras elever eller studenter, desto bättre blir vi på att reflektera över vad vi gör med språket och vad språket gör med oss. Det skriver Anders Sigrell, professor i retorik vid Lunds universitet och utbildad lärare, i en artikel om vikten av argumentationsanalys.

Härska och behärska

2013-02-21
Michel Foucaults teorier fick stort genomslag under 1900-talet. De är inte lättillgängliga, men ett försök att förstå dem lönar sig. Foucaults forskning spänner över vida fält och har gett oss omvälvande analyser av makt och förtryck, utanförskap och historiska händelser. Han ville att hans forskning skulle vara en verktygslåda för tankens byggnader.

Framgång för alla elever

2013-02-21
Från sämst till bäst. I sin studie av Essunga kommun berättar Bengt Persson och Elisabeth Persson om en uppseendeväckande förändring. Nyckeln till framgång är inkludering, säger författarna, som också problematiserar tanken om en skola för alla.