Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1589 av 1683

UR Samtiden: Mer om skolan på vetenskaplig grund

2013-02-27
"Vi är för slarviga med den professionella identiteten, och det är ett problem." Tomas Kroksmark, professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Jönköping, resonerar kring en utveckling av skolan på vetenskaplig grund, och svarar på frågor från rektorer och förskolechefer (webb-tv).

Nya vägar till lärande

2013-02-27
Kan hackor och spadar användas för att lära barn svenska, engelska och matematik? Det låter kanske långsökt – men med datorspelet Minecraft är det fullt möjligt. Det menar Jonas Lindahl, lärare i Norrtälje kommun. "Eleverna blev så engagerade att de inte ville ha rast, och de började också jobba med detta på fritiden", berättar han.

Lärare bedömer läsning orättvist

2013-02-27
Flickor och elever med hög socioekonomisk bakgrund tenderar att bedömas snällare av sina lärare i förhållande till provresultaten än andra elever. Det visar Stefan Johansson i en avhandling om styrkor och svagheter i olika bedömningsformer när det gäller läsning.

Internationellt: Survey: Europe is behind the times in education technology

2013-02-27
Of those who responded to a recent survey, 88% said education in Europe is being held back because institutions are not keeping pace with the latest advances in technology. The survey found a need to better integrate mobile devices, offering greater security and the ability to update records instantly and share information anywhere.

Internationellt: Searching for the right way to teach

2013-02-27
It seems every few years, educators are urged to adopt the latest and greatest teaching method, writes high-school English teacher Nicholas Provenzano. In this blog post, he writes that while teachers should be open to better methods of instruction, he cautions them against succumbing to pressure to disregard other approaches.