Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1582 av 1683

Var tredje lärare i matematik är med

2013-03-08
Nästan 14 000 matematiklärare på uppemot 2 200 skolor kommer vara med när Matematiklyftet startar på bred front. Matematiklyftet ska förbättra undervisningen och vända den negativa kunskapsutvecklingen i matematik. Satsningen bygger på kollegialt lärande – att lärare lär av och med varandra.

Internationellt: Utdanning inn i forskningsmeldingen

2013-03-08
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen, Norge, mener det bør forskes mer på høyere utdanning. "Vi vet ganske mye om hva som er god undervisning og læring i grunnskole og i videregående skole. Men v i vet for lite om hva som er god utdanningskvalitet og hvilke kriterier som bør legges til grunn. Det oppfordrer vi nå til, og…

Arbete med bedömning av elevers lärande i årskurs 1-3

2013-03-07
I Skolverkets stödmaterial för kunskapsbedömning i skolan beskrivs kunskapsbedömning som en pedagogisk kärnfunktion. Hur använder sig lärare med elever i de lägre årskurserna av aktuell forskning om bedömning då de utformar och utvärderar sin undervisning?

En förskola på vetenskaplig grund

2013-03-07
Hur uppfattar pedagoger i förskolan att de nås av forskning och vetenskapligt grundad kunskap? Det är en av frågorna som Jenny Wolf undersöker i sin artikel i Didaktisk Tidskrift.

Tema Elevperspektiv

2013-03-07
Skolan studeras och beskrivs ofta utifrån pedagogens perspektiv. Men det sker även mycket forskning om hur skolan upplevs av dem den är till för – eleverna. Skolverket har i samarbete med Forskning.se sammanställt forskning ur elevernas eget perspektiv.

Lärarstuderandes erfarenheter av en modellbaserad undervisning i gymnastik under lärarutbildningens praktikperioder

2013-03-07
Modellbaserad undervisning i gymnastik, där eleven står i centrum för undervisningen och inlärningen, har ökat i popularitet. Strukturen och pedagogiken kan erbjuda en mängd positiva resultat och fördelar för eleverna och läraren, skriver Jan-Erik Romar i en vetenskaplig artikel.