Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1572 av 1683

Dan är testpilot för Mattelyftet

2013-03-28
Just nu pågår ett pilotprojekt inför den nationella satsningen Matematiklyftet. 33 skolor ingår i testomgången. Dan Ol-Mårs, lärare i Njudungsgymnasiet i Vetlanda, är en av handledarna.

Hon får snurr på fysiken

2013-03-28
När vi andra ser gungor, rutschbanor och berg- och dalbanor ser Ann-Marie Pendrill mängder av tillfällen att uppleva, prata om och räkna med fysik. "Fysik är ett lekfullt ämne", säger hon.

Understanding black academic attainment: Policy and discourse, educational aspirations and resistance

2013-03-28
Cecile Wrights artikel är ett inlägg i debatten om underpresterande svarta elever i brittiska skolor. Författaren menar att den nyliberala utbildningspolitiken som förs i Storbritannien, med sin betoning på konkurrens och valfrihet, har förvärrat redan befintliga ojämlikheter.

Arbetsböcker — samma lärande men med nya ord

2013-03-28
Idén med individuella arbetsböcker är att elevernas skrivande ska utveckla deras eget lärande, men arbetsboken blir snarare en övning i att reproducera antingen läroboken eller lärarens undervisning. Det menar Susanne Staf som i sin licentiatavhandling har undersökt hur elever på mellanstadiet tar fram en så kallad arbetsbok om medeltiden.

Undervisning inte skolans huvuduppgift menar forskare

2013-03-28
Skolans huvuduppgift är att alla elever lär sig, inte att alla elever undervisas, menar John Hattie, professor vid University of Melbourne, Australien. I boken "Synligt lärande för lärare" är han kritisk till ett alltför instrumentellt fokus på metodikfrågor, så kallade didaktiska hur-frågor.

Internationellt: Her er norske barns første ord

2013-03-27
Forskere hevder nå å ha kommet frem til de første ordene norske barn bruker. "Barnas første ord er knyttet til sosial samhandling og lek", forklarer førsteamanuensis Nina Gram Garmann ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).