Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1567 av 1684

UR: Svenska till varje pris - del 2

2013-04-11
Det är andra veckan och lärarna försöker kartlägga deltagarnas olika behov. Eleverna har fullt upp med att lära känna varandra. Tempot är högt och temat är hörförståelse. Svenska till varje pris - del 2 av 8.

UR: Dysselecksi - Jag låtsas som inget

2013-04-10
Artonåriga Johanna Gustafsson har kämpat sig igenom skolan och går nu sista terminen på gymnasiet. Hennes dyslexi upptäcktes inte förrän hon gick i åttan. Tillsammans med Niklas Hyland följer vi Johanna under hennes sista termin och i kampen mot och med bokstäverna (webb-tv).

UR: Skolministeriet - De osynliga

2013-04-10
Allt fler flickor får diagnosen adhd, men många får aldrig den hjälp de behöver och har rätt till. Hur kan det vara så? Vi träffar Patrizia som under tiden i skolan alltid kände att hon inte kunde leva upp till omgivningens förväntningar (webb-radio).

Internationellt: School Budgets and Social Media: Leaders at the Edge

2013-04-09
School leaders should look beyond school newsletters - and even e-mail and websites - to social media as a tool for promoting a two-way conversation and garnering public support for education and school budgets, Douglas W. Huntley, superintendent of Queensbury Union Free School District in New York, writes in this blog post.

Högre utbildning när arbetsmarknaden sviker

2013-04-09
Barn till invandrade föräldrar skaffar sig en högskoleutbildning i större utsträckning är barn till svenskfödda föräldrar med samma utbildningsnivå. Tendensen är särskilt stark när föräldrarna diskrimineras på arbetsmarknaden.

OECD/Pisa tar steget ner i skola och klassrum

2013-04-09
OECD har med utgångspunkt i Pisa, i samarbete med olika intressenter i USA, utvecklat ett nytt utvärderingsinstrument, The OECD Test for Schools. Testet är planerat att börja användas i USA i september 2013. OECD förhandlar nu med fler länder.

Visa verktygen – inte svaren

2013-04-09
Hur ska man egentligen göra för att handleda elever som fastnat i Google-träsket och Wikipediafällan? I skolbiblioteket vid Nacka gymnasium är delaktighet och diskussion nyckelord för att få söksäkra elever.