Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1561 av 1685

Forskning fångar elevers kompetens i matematik

2013-04-23
Samtidigt som kursplaner i matematik fokuserar alltmer på matematiska förmågor saknas beskrivningar av hur dessa förmågor ska utvecklas hos elever. I en avhandling vid Göteborgs universitet utvecklas verktyg för att fånga matematiska kompetenser hos barn och ungdomar.

Ge musiken ett lyft

2013-04-23
Boken "Musikvetenskap för förskolan" som vänder sig till utbildning och fortbildning är den andra i en serie som började med Utbildningsvetenskap för förskolan, och är ett svar på kravet på vetenskapsbaserad verksamhet.

Så handleder de sina doktorander

2013-04-23
När forskarutbildningen stramas upp ställs nya krav på handledarna. Två unga handledare som forskar inom kemi och biologi berättar om sina erfarenheter i en artikel i tidningen Curie.

Barn mår bra av att tas på allvar

2013-04-23
Barn vill bli hörda och tagna på allvar och det är också viktigt för att de ska må bra. En nyckelroll i det sammanhanget spelar skolsköterskan. Boken "Skolsköterskans hälsofrämjande arbete" lyfter fram aktuell forskning på området.

Pedagogiken visar att Sverige agerade som ett imperium

2013-04-23
En jämförelse mellan pedagogiken i Sverige och Frankrike decennierna kring 1900 visar att båda länderna gjorde skillnad mellan elever från olika befolkningsgrupper. Resultaten presenteras i en ny avhandling i idé- och lärdomshistoria från Göteborgs universitet.

Internationellt: South Korea’s School Success

2013-04-19
South Korea’s schools couldn’t be more different than Finland’s, yet their results on the PISA exams are similarly sensational. In the latest results, South Korea ranked second in reading (just behind Shanghai, China who participated as a city), fourth in math and sixth in science.

Internationellt: Finland’s A+ Schools

2013-04-19
It’s hard to point to just one thing that’s the key to Finland’s success. The rise of their schools was a slow and steady one; more tortoise than hare. There’s no doubt that their approach to education is vastly different from the US and many other high-achieving nations.