Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1558 av 1685

Barn behöver idrott varje skoldag

2013-05-02
Insatser med fysisk aktivitet behövs i skolan, eftersom cirka hälften av barnen i behov av åtgärder inte nås av den organiserade idrotten utanför skolan. Det skriver Ingegerd Ericsson, universitetslektor i idrottsvetenskap vid Malmö högskola.
Forskning och utveckling kategorier

UR: Inte samma chans

2013-05-02
Många unga hörselskadade och döva lyckas inte nå upp till skolans nationella mål och möts av diskriminering och okunskap på arbetsmarknaden. Unga människor som fått kämpa sig förbi misstro, fördomar och usla utbildningsmöjligheter möter här politiker och ansvariga från skolvärlden. (webb-tv)

Barn läser bilder med kroppen

2013-04-30
Sagostunden på förskolan brukar vara en uppskattad aktivitet. Oftast är det förskolläraren som läser och barnen lyssnar. Men hur blir det om det är barnen som berättar vad de ser? Små barn använder inte så många ord - de använder kroppen när de kommunicerar.

Finns det en vägg mellan våra två svenskämnen?

2013-04-30
Josefin Nilsson, lärare och utvecklingspedagog i Örebro kommun skriver på Skollyftet om våra två svenskämnen, gränsen mellan dem och hur detta påverkar skolans organisation, lärarnas undervisning och elevernas lärande.

"The Big 5 saknar tyngd"

2013-04-30
Göran Svanelids modell The Big 5, de fem förmågor som all undervisning bör utgå från, har fått stort genomslag. Men den är alltför generell och tar inte hänsyn till den viktiga ämnesdidaktiken, anser Joel Rudnert, SO-lärare och doktorand vid Malmö högskola.