Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1554 av 1685

UR: På tal om matte

2013-05-10
Nätverksträffar mellan matematiklärare gör arbetet roligare och stimulerar till nytänkande. Kan matte vara roligt? Möt matematikdidaktikern Madelene Löwing och inspireras av nya sätt att lära ut matematik (webb-tv).

UR: Sfi – organisationen från helvetet

2013-05-10
De som läser svenska för invandrare måste också vara beredda att ta praktikplatser från Arbetsförmedlingen. Debatt med bland andra Peter Ekborg, biträdande generaldirektör på Skolinspektionen och Rossana Dinamarca (V), (webb-tv).

UR: Lärarrummet - Eva Dahlqvist, superlärare

2013-05-10
Skolverket har valt ut tio skolor där lärarna ska få stöd genom kvalificerad grupphandledning. Eva Dahlqvist i Jönköping är en av dem som ska hjälpa till att vända skolornas negativa utveckling och höja elevernas kunskapsresultat (webb-radio).

Halmstadstudent fick Global Swede-utmärkelse

2013-05-08
Ritah Nafula, student på Högskolan i Halmstad, fick nyligen motta utmärkelsen Global Swede av handelsminister Ewa Björling vid en ceremoni på Utrikesdepartementet. Hon är en av 24 utländska studenter vid universitet och högskolor i Sverige som uppmärksammas för insatser inom området innovation och entreprenörskap.

UR: Åsså har jag dyslexi - Tillsammans är vi starka

2013-05-08
"Jag låg efter i alla ämnen och kände att skolan bara var tråkig." Ludvig är inte ensam i klassen om att ha en diagnos – han har ju Gustav och Axel. De tre kallar sig för Diagnosligan och hänger alltid ihop. De förstår varandra och vet hur jobbigt det är när taskiga vikarier inte förstår…

UR: Skolministeriet - Det flippade klassrummet

2013-05-08
Vad innebär det att "flippa sitt klassrum"? Allt fler lärare verkar haka på denna trend inom undervisningen. Möte med Daniel Barker och Karin Brånebäck, ivriga förespråkare för metoden som på många sätt går emot det traditionella sättet att undervisa.

Lärares villkor en framtidsfråga

2013-05-07
Den samhälleliga retoriken tenderar ofta att ge en negativ bild av läraryrket. Alla fantastiska insatser och goda exempel på initiativrikedom och sätt att stimulera elevers lust att lära drunknar i en orättvis diskussion om otillräcklighet, skriver Pernilla Nilsson, Professor i naturvetenskapernas didaktik.