Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1549 av 1685

Internationellt: What if Finland’s great teachers taught in U.S. schools?

2013-05-20
Pasi Sahlberg, one of the world’s leading experts on school reform and author of “Finnish Lessons: What Can the World Learn About Educational Change in Finland?”, writes in The Washington Post: Is the emphasis that American school reformers put on “teacher effectiveness” really the best approach to improving student achievement?
Forskning och utveckling kategorier

Träningsskolan saknar ofta sociala lärandeformer

2013-05-19
Undervisningen i träningsskolan präglas av en individualistisk snarare än en kommunikativ syn på lärande, vilket medför att eleverna intar en passiv position i förhållande till sin omgivning. Det menar Daniel Östlund som forskat om träningsskolan – en form av grundsärskoleutbildning som sällan uppmärksammas i svensk utbildningsforskning.

Digitala historiehjälpmedel måste vara meningsskapande

2013-05-17
Både digitaliserade källor och digitala skapandeverktyg kan fungera utvecklande i historieundervisning men då behöver vissa kriterier vara uppfyllda. Bland annat måste det material som används vara meningsskapande, visar Cathrin Backman Löfgrens licentiatavhandling.

Bra sömn i unga år viktig för hälsan

2013-05-17
Störd sömn i ungdomen kan leda till känslomässiga problem i medelåldern. Det kan också utveckla nedstämdhet på kortare sikt och dessutom göra att man utvecklar en oro för framtida katastrofer, visar ny forskning.

Internationellt: Testing touchscreen tables in classrooms

2013-05-17
Five teachers in the United Kingdom recently tested the use of touch-screen tables in their classrooms. Researchers found that while the technology may have potential, there is still a lot of work to be done before they can be effectively used in schools.