Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1541 av 1685

Fuskande forskare valde säga upp sig

2013-06-04
Den forskare vid Tekniska högskolan som gjort sig skyldig till oredlighet i forskning genom att plagiera text i stor omfattning har valt att säga upp sig och undgår därmed de påföljder personalansvarsnämnden annars skulle beslutat om.

Språket växer i takt med musiken

2013-06-04
Genom sång, ramsor och rörelser utforskar eleverna i årskurs 1 gemensamma beståndsdelar i svenska och musik. "Barnen blir medvetna om språket och läsutvecklingen tar ett stort kliv framåt", säger deras lärare Gunilla Karlsen.

Sagor skapar möten mellan stadierna

2013-06-04
Det var en gång en etta och en sjua. Ettorna fick önska sagor och sjuorna skriva och läsa upp dem. Alla elever fick träna sig på att läsa, skriva och lyssna. Rigmor Setterbergs och Åsa Falk Browns elever möttes i ett samarbete mellan stadierna.

Konst ska hjälpa barn med språket

2013-06-04
Projektet Konstiga djur går ut på att barnen får gå på berättarpromenader i Stadsparken och Järnvägsparken i Katrineholm där djuren i dessa parker kommer att vara barnens inspirationskällor. Konstupplevelserna ska främja barnens språklust och även barnens kreativa uttryck.

UR: Svenska till varje pris - Återkomsten

2013-06-03
Deltagarna i UR-programmet "Svenska till varje pris" återvänder till slottet där de kämpade med studierna i svenska. Sex månader har passerat, hur har det gått för sfi-eleverna? Vi får höra om deras drömmar och planer för framtiden (webb-tv).

Forskning kring nationella prov

2013-06-03
De nationella proven har nyligen granskats av Skolinspektionen och kritik har framförts kring en rad detaljer. Forskningsprojektet Testing talk hoppas kunna bidra med ny kunskap om hur nationella prov fungerar i praktiken.

Analyserar förskolans arbete med hållbar utveckling

2013-05-31
I arbetet för en hållbar värld ses barnen som viktiga aktörer. En avhandling från Göteborgs universitet visar att lärande för hållbarhet anses viktigt att arbeta med i förskolan. Enligt studien förbiser dock personalen de inneboende motsättningar som finns i begreppet hållbar utveckling.

Alla ämnen ansvariga för elevers språkutveckling

2013-05-31
Nära var femte svensk skolelev har annat modersmål än svenska, och i storstäderna är denna andel ännu högre. Flera av dessa elever har språksvårigheter och är i behov av regelrätt språkstöd. Men språkinriktad undervisning gynnar alla elever och inte bara flerspråkiga elever, visar forskning.