Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1540 av 1686

UR: Helt normalt – Blyghet

2013-06-07
Är det fult att vara blyg? Och hur ska man hantera blyga elever? UR träffar Yrsa Waldén som inte funderade så mycket över sin blyghet förrän hon började skolan, och Nejra Van Zalk som skrivit sin doktorsavhandling om just blyga barn (webb-tv).
Forskning och utveckling kategorier

Unga med utvecklingsstörning har sämre fysisk förmåga

2013-06-07
Unga personer med utvecklingsstörning har nedsatt balans, nedsatt fysisk kapacitet och är mindre fysiskt aktiva, jämfört med jämnåriga utan utvecklingsstörning. Enligt en avhandling från Umeå universitet kan detta vara en av förklaringarna till varför personer med utvecklingsstörning har sämre hälsa än befolkningen i övrigt.

UR: Lärarrummet – Jo-Anne Bassarath Bagge, språklärare

2013-06-07
Efter en tid som lärare insåg Jo-Anne att det eleverna framför allt sökte var bekräftelse. Hon fokuserar därför nu på att stärka deras mod, ge dem lust att lära och försöka få dem att må bra. Hennes egen resa har gått från Trinidad och Tobago till högstadieskolan Prolympia i Östersund (webb-radio).

Video lär lärare lära ut

2013-06-05
Lärarstudenter överraskades av vad de såg när de spelat in sig själva på video under en lektion. Med videon som verktyg kan lärare bli skickligare i sin undervisning och därmed utvecklas i sin yrkesroll, visas i en aktuell avhandling i vuxnas lärande vid Linköpings universitet.