Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1536 av 1686

Forskning och utveckling kategorier

UR: Hjärnan och lärande

2013-06-18
Lärarna gör säkert sitt bästa i dagens skola, men samtidigt är det oroande med de dåliga kunskapsresultat vi ser hos dagens barn, säger Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap. Framför allt måste vi få in neurovetenskap i skolan, menar han (webb-tv).

Ny kursplan i kinesiska

2013-06-18
Nu finns ett förslag för hur undervisningen i kinesiska ska organiseras och kvalitetssäkras. Intresset för att läsa kinesiska på svenska skolor har vuxit men det har inte funnits någon enhetlig kursplan, vilket gjort att utbildningskvalitén varierar mellan skolorna.

UR: Skoldebatt i Kunskapskanalen

2013-06-14
Utbildningsradion sänder riksdagens extrainsatta debatt om skolan i en repris samma kväll, på onsdag den 19 juni. Debatten föregås av ett specialinsatt direktsänt UR-program som sätter in hela skoldebatten i ett sammanhang. Se Kunskapskanalen 19 juni med start kl 20.
Forskning och utveckling kategorier

På vandring mot mobbning

2013-06-14
Hur kan lärare förhindra mobbning på internet? Den rådgivning som läraren kan ge i klassrummet, bör läraren också kunna erbjuda på nätet, menar utvecklingsledaren Pia Widegren i Motala kommun. Störst nytta gör dock nätvandring i grundskolan – framför allt på mellanstadiet.

Den internationelle snickaren

2013-06-14
Jag driver sedan fyra år ett utbytesprojekt med en snickeriskola i Tanzania. Vistelsen i Tanzania gör eleverna medvetna om sin omvärld och sin egen situation. Det gör inte åtgärdsprogrammen. Det är kanske dags att omprioritera innehållet i styrdokumenten, skriver läraren Fredrik Åberg.