Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1534 av 1686

Lärare som gör skillnad

2013-06-24
– Ansvaret är tyngre för skolor i förorten. Om man verkligen vill ha en kunskapsstad för alla – då måste något drastiskt göras. Det säger forskaren Mats Widigson.

Tänka fritt eller tänka rätt i gymnasieskolan?

2013-06-24
Samtidigt som vi vill ha självständiga elever som kan förändra maktstrukturer, finns det krav på att lärarna ska förmedla ideal och värden som sägs känneteckna det svenska samhället. Något som kan skapa spänningar i skolan. Det framgår av en avhandling vid Göteborgs universitet.

UR: Barn utan papper

2013-06-24
I Knivsta beslöt man år 2009 att alla barn har rätt att gå i skola. Det inbegrep även flyktingbarn gömda på Alsike kloster. Klostret har varit en fristad för papperslösa flyktingar sedan 1970-talet (webb-tv).

Vad krävs för att skolan ska använda ny kunskap?

2013-06-24
En majoritet av skolledarna och lärarna menar att de behöver ta del av och tillämpa ny kunskap för att kunna förbättra undervisningen, men bara omkring hälften av lärarna anser att detta ingår i deras arbetsuppgifter. Det visar en ny rapport från riksdagens utbildningsutskott.