Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1533 av 1686

Så blir du lönsam lille vän!

2013-06-26
Kommunaliseringen, det fria skolvalet och individuell skolpeng har drastiskt ändrat förutsättningarna för svenskt skolväsende, menar Karin Gabrielsson och Milena Milutinovic som undersökt vad fem gymnasieskolor i Malmö för fram i sitt reklammaterial.

Uppgörelse med den amerikanska utbildningspolitiken

2013-06-26
Amerikansk utbildningspolitik bygger på ett ekonomiskt tänkande som innebär att skolan hela tiden ska utvärderas, framför allt med hjälp av elevers testresultat. Det har lett till en utarmning av det amerikanska skolsystemet, menar professor Diane Ravitch.

Bilden behöver nyanseras

2013-06-26
Användningen av sociala medier stimulerar till elevaktivitet och produktion, men bilden av sociala medier som snabba, enkla och intuitiva behöver nyanseras. Det visar en avhandling från Luleå Tekniska universitet.

Hon gör källkritiken roligare

2013-06-26
Skolbibliotekarien Isabella Johansson jobbar inom Mönsterås kommun och har som främsta arbetsuppgift att undervisa elever om informationssökning och källkritik. Hennes blogg Bibblabella är ett viktigt arbetsredskap och har fått läsare över hela landet.

Satsning på nyttiggörande av forskning

2013-06-26
En innovationsinspiratör på varje institution och ett utökat arbete med nyttiggörande av högskolans forskning. Så satsar Högskolan i Borås på att utveckla forskningen. Catarina Player Koro, lektor vid institutionen för pedagogik, är en av inspiratörerna.

Mediernas NO intressantare

2013-06-26
Eleverna är intresserade av naturvetenskap men deras intresse stämmer inte med vad som tas upp i skolan. Media är bättre på att fånga upp elevernas intressen och erfarenheter. Det visar Anders Jidesjö vid Linköpings universitet i sin avhandling.

Bra att anpassa program mot mobbning efter skolan

2013-06-26
Många skolor köper färdiga program som stöd i sitt arbete mot mobbning, men forskning visar att skolorna inte följer programmen fullt ut. "Vi ser positivt på att detta. Vi rekommenderar inte skolor att använda programmen i sin helhet", säger Erik Flygare, forskare vid Örebro universitet