Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1532 av 1686

Tvåspråkiga har lättare att fokusera rätt

2013-06-26
Tvåspråkiga personer är bättre på att rikta uppmärksamheten mot den viktiga informationen och stänga ut det irrelevanta. Och ju mer man växlar mellan språken, desto bättre blir förmågan att snabbt flytta fokus mellan olika uppgifter. Det visar en ny doktorsavhandling vid Åbo Akademi.

Evidensbaserad undervisning ifrågasätts

2013-06-26
I efterdyningarna av Sveriges mindre lyckade resultat i stora internationella kunskapstester har idén om så kallad evidensbaserad praktik lanserats som ett krislösningspaket. Men forskare inom det pedagogiska området förefaller att ta avstånd från evidenstanken, visar ny forskning.

Hemläxor kan ha negativa effekter

2013-06-26
Att ge läxor utan att läraren aktivt diskuterar innehållet i elevernas svar är inte en effektiv undervisningsstrategi, enligt John Hattie, professor och författare till "Synligt lärande för lärare". Han visar att hemläxor till och med kan ha negativa effekter på yngre elevers lärande.